Sør-Amerika har alt mysterier surf karneval tango mektig natur

Mektige Moder Jord viser seg fram i full bredde

Med sin altomfavnende beliggenhet har Sør- Amerika fått det beste fra alle elementer. Fra surfebølgene i Costa Rica i nord til verdens sørligste by i Argentina, fra Chiles ørkenlandskap til Amazonas-jungelen, og fra karnevalet i Rio til Inca-ruinene i Andesfjellene. Mulighetene er uendelige i Sør-Amerika. Med begrenset tid fikk jeg ikke besøkt i nærheten av alt jeg ønsket, men dette er mine favoritter i Argentina, Bolivia og Peru.

Iguazufallene er i to land

Iguazufallene er faktisk så stort at den deles mellom to land, Foz de Iguazu på den brasilianske siden og Caracas de Iguazu på den argentinske siden. Fra den argentinske siden er en av utsiktplattformene bygget ut på kanten av det største fallet, kalt Djevelens munn, “La boca del diablo”, der elven renner ut i det enorme fallet og splittes i alle retninger. Den dagen gikk jeg fra fall til fall i total beundring for vår mektige moder jord, kraften i hver dråpe og den spektakulære utsikten.

Dagen etter i Brasil, så jeg hvor store fossefallene virkelig er, med sine 275 forskjellige fall tilsammen, i panoramautsikt. Plattformen på den brasilianske siden er plassert nærme nok til vannet at du blir klissvåt uten regnponcho. Iguazufallene må være et av de få stedene i verden hvor du ser naturens krefter utfolde seg så fritt og uhemmet over et så stort område.

Foz de Iguazu på den brasilianske siden og Caracas de Iguazu på den argentinske siden: Djevelens munn eller La boca del diablo der elven splittes i alle retninger.

Bolivia - Salar de Uyuni jeep og saltflater

Et høydepunkt i Sør-Amerika var utvilsomt den tre dager lange legendariske jeep-turen fra verdens tørreste sted, San Pedro i Chile, via Salar de Uyuni, saltflatene i Bolivia. Ingenting ante jeg om hvor fantastisk mangfoldig Bolivia er før jeg var midt i saltflatene på størrelse med Tokyo. I det endeløse ørkenlandskapet stoppet vi ved rosa, hvite og smaragdgrønne innsjøer, der rosa flamingoer sto og beitet i det ellers øde landskapet, i ørkenen for å se ville geysirer med vann og leire og en kirkegård for gamle tog.

Etter en natt på et hotell laget av massivt salt, så vi soloppgangen fra toppen av Incahuasi-øya på saltflatene. Der jeg sto på den lille øya med løse stener i forskjellige størrelser og kaktuser høyere enn meg selv, gikk det opp for meg at alt er bedre ved soloppgang.

Salt og flamingoer i forening.

Bolivia – Las Pampas sletter og rosa delfiner

For et eventyr i jungelen reiste vi til den lille landsbyen Rurrenabaque, et knutepunkt for turer til naturområdene i omgivelsene. Fremme ved elvebredden møtte vi vår guide for de neste tre dagene, og satte oss i den smale, slitte elvebåten. Allerede på veien til gjestehuset så vi apeflokker i trærne, eksotiske fugler og alligatorer.

Gjestehuset vårt lå på trepåler rett ved elven, og allerede etter middag dro vi ut på vårt første jungeleventyr i bekmørke. Vi vugget fremover i sivet omgitt av hundrevis av ildfluer som lyste opp omgivelsene, en uforglemmelig opplevelse. Hovedseverdigheten på reisen var de rosa delfinene i elven, og på siste dagen hoppet vi ut i vannet for å svømme med delfiner. Det ble ikke svømming med delfiner den dagen, og guiden vår sa senere at det ikke var rart, han hadde nemlig hørt rykter om en alligator i området. Tilsammen var jeg tre uker i Bolivia, som aldri sluttet å imponere.

Rikt dyreliv: aper, ildfluer, delfiner og mye mer.

Macchu Picchu mysteriet

Det er flere måter å komme seg til Macchu Picchu, jeg bestemte å kombinere fart og spenning med jungel og termiske bad med inkabybesøket. Den tre dager lange Inka-jungelturen, startet med mountain-biking fra 4200-meters høyde fra fjelltoppen Abra Malaga ned til Santa Teresa, 2000 meter over havet før kvelden ble avsluttet ved lokale varme kilder.

Dagen etter gikk vi tre timer opp til Aguas Calientes via et gammelt togspor omgitt av frodig regnskog, en liten landsby der du sover om du ønsker å få med deg soloppgangen ved Macchu Picchu. Kl. 05:30 neste morgen var vi på vei opp den lange inka-trappen som fører opp til den gamle inkabyen fra 1400-tallet, også kalt “Inkaenes tapte by”. Den mystiske lille byen ble ikke oppdaget før i 1911, og teorien er at den da hadde ligget forlatt siden 1532 da spanjolene erobret Peru.

Macchu Picchu er virkelig et underverk som må oppleves, for det er ikke før du er der at du virkelig forstår omfanget av det. Byggverket i seg selv er et underverk, hver lille stein er lagt oppå hverandre perfekt tilpasset de andre. Byen er omgitt av frodig regnskog og svøpt inn i de majestetiske Andesfjellene. Det beste er uten tvil å komme ved soloppgang slik at du får se vidunderet mens solen reiser seg over Huayna Picchu, fjelltoppen som utgjør nesen i det som er ansett å være en inka som ser opp mot himmelen. Macchu Picchu er mer fortryllende i virkeligheten enn det er på bilder.

Storbyen Buenos Aires glitter og tango

Før reisen til Sør-Amerika trodde jeg alt ville være forskjellig fra det vi har i Europa, men i Argentina føltes det ikke som om jeg hadde flydd lenger enn til Spania. Språket er det samme, kulturen har en sterk europeisk innflytelse og folket har spanske og italienske aner. Det var kun ett sted i Buenos Aires jeg visste om før jeg kom, det fargerike nabolaget i bydelen La Boca, hvor gaten Caminito lyser opp omgivelsene med klare farger, tangodanserne byr opp til dans på hvert gatehjørne og du kan kjøpe nydelig kunst på gaten.

I Buenos Aires var det ikke paret som danset fortryllende tango for oss i en tradisjonell restaurant, å se Mario Testinos ikoniske fotografier i museet for latinamerikansk kunst, eller besøket til Rosehagen i hjertet av parken Tres de Febrero park, som gjorde mest inntrykk på meg. Det var La Recoleta Cemeteria, en gigantisk, pompøs kirkegård. Her ligger de rike og berømte begravet i store gravkammere av marmor og dekorert med statuer og skrift i gull. Den mest populære graven er selvsagt graven til Argentinas legendariske Evita, som tar kjendisspotting til et nytt nivå.

Buenos Aires med klare farger.

Imponerende Sør-Amerika for alle

Jeg var sikker på at med 6 uker ville jeg få med meg ganske mye, sannheten er at jeg skyndet meg igjennom en brøkdel av det kontinentet har å by på. På neste reise blir det Ecuador og Galapagosøyene, Colombia og de skjønne strendene, Brasil og Amazonas-jungelen, verdens høyeste frittfallende fossefall i Venezuela og dykking i Belize, for å nevne noen ønskereisemål. Sør-Amerika er et kontinent med noe for alle.

Les her: Mangfoldige India et av verdens mest fargerike og spennende land.

Les her: Vidunderlige Genaldalen i Andalucia,Spania.

Les flere artikler på NyttNorge. Se emnene våre og bruk søkefunksjonen eller les de anbefalte artiklene våre. Stopp, tenk og gjør det.