Mangfoldige India et av verdens mest fargerike og spennende land

India har alt for en reisende

Jeg har reist jorden rundt, men spør du meg hvilket land som har gjort mest inntrykk på meg, svarer jeg India, uten å nøle. Mangfoldige India er et av verdens mest fargerike og spennende land, og et vakkert sammensurium av religion, kultur, språk og mat - et reisemål alle bør besøke minst en gang i livet.

Goa

Sol, strand og fest er kanskje ikke det de fleste forbinder med en tur til India, men for meg var Goa et fantastisk fristed etter New Delhi, et kaos av fremmede lyder, påtrengende lukter og overveldende synsinnstrykk. Å reise fra Delhi til Goa, var som å komme til en ny verden, og er best kjent for sine strender, naturidyll, fiskerlandsbyer og krydderplantasjer.

Høydepunktet var å sette meg på en scooter og kjøre i sakte tempo fra strand til strand, gå på tur i vill jungel eller å la meg overraske av den lokale, indiske maten. I Goa går livet i sakte tempo, så her skal du lene deg tilbake og se solnedgangen over havet med en fersk kokosnøtt i hånden.

Idyll i vakre Goa der livet går langsomt

Fort Kochi

Det er stor forskjell på Indias mange regioner, og Kerala i sør er en av de mest moderne. Bare en liten fergetur over vannet fra storbyen Kochi ligger Fort Kochi. Dette var opprinnelig en fiskerlandsby, noe du ser igjen i dag langs vannkanten der de gammeldagse fiskenettene står spent opp klare til bruk.

Ved soloppgang gikk vi en tur langs promenaden, hvor det ved morgengry allerede ligger fersk fisk til salgs i småboder, chaien allerede er laget til i store gryter og små bakevarer skal nytes varme med en liten kopp chai i hånden. Da jeg nysgjerrig sto og skulte utover vannet mot fiskenettene og fiskerne denne morgenen, fikk jeg et vink, et nikk og et smil som invitasjon til å bli med og dra fisk med de seks fiskerne.

Etterpå, med magen full av chai og god gatemat, leide vi sykler for 1 dollar dagen og syklet til en liten del av Kerala backwaters, der vi endte opp med å leie en båt av noen lokale fiskere før turen gikk til en bananplantasje og en lokal strand.

På kvelden var tiden inne for en tradisjonell forestilling, en spektakulær oppvisning av Kathikali, der skuespillerne blir malt i sterke farger med vakre, fargerike kostymer og en kjærlighetshistorie blir spilt ut ved hjelp av dans og fortellerkunst. Fort Kochi er europeisk og indisk kultur i skjønn forening med vakker natur.

Tradisjonelt fiske med nett.

Munnar

Munnar ligger en seks timer lang busstur fra Kochi, og er en fjellandsby omringet av teplantasjer, innsjøer og vakker natur. Allerede på vei oppover i fjellene var utsikten mot frodig skog, til fossefall og over uendelige teplantasjer, virkelig spektakulær. Munnar har også ville elefanter, aper, og tigre og det sies også at sorte pantere vandrer rundt i området. Vi leide en tuk-tuk sjåfør for dagen, som tok oss med til et utsiktspunkt oppe i fjellene på grensen til Tamil Nadu for å nyte utsikten over fjellkjeden Vest-Ghat, et område rikt med et mangfold av dyrearter, flora og fauna.

På veien tilbake møtte vi en av jungelens kjemper på nært hold, da vi fra tuk-tuken så tre elefanter som sto og beitet inne i skogen til høyre for bilveien. Sjåføren stoppet langs veien slik at vi kunne ta bilder, og uredd beveget jeg meg inn i jungelen mot elefantene. Jeg skjønte raskt at jeg hadde gått for langt da en av elefantene fikk nok og la på sprang mot oss. Før turen var over kjørte vi innom en innsjø på veien for iskrem og for å se på de ville apene i trærne. Jeg er evig takknemlig for at jeg fikk oppleve Munnars nydelige natur, unike dyreliv og enorme teplantasjer.

Teplantasjer i Munnar.

Varanasi

Varanasi er alt jeg hadde forestilt meg om India i en og samme by - for et fargerikt kaos! Varanasi er byen Ganges renner igjennom og hit kommer pilgrimmer hvert år for å rense seg med et bad i elven. Byen er den eldste bebodde byen i India og i de mange ghatene langs elven i gamlebyen utfolder livet seg usjenert foran den som vil se. Ved noen av ghatene blir de rike og berømte kremert på den tradisjonelle måten på et lite bål før kroppen blir sendt ut på vannet. Gamlebyen er en labyrint av smale gater å gå seg vill i, men heldigvis er det enkelt å finne frem igjen ved å gå ned til elvebredden.

Den beste tiden er som andre steder i India, best før alle har stått opp, ved soloppgang. Den første morgenen i Varanasi vandret jeg ned til ghaten ved gjestehuset mitt, forbi en av begravelsesghatene, der røyken fra bålet fremdeles var synlig. Mitt første stopp var ved en mann som sto og solgte chai ut av en stor gryte. Rett ved siden av ham satt to oransjekledde munker og nøt solen med en kopp chai. Videre vandret jeg forbi hovedtorget, der det dagen før hadde vært så mye mennesker, dufter, farger og musikk.

Ved de høye murene og trappetrinnene som ledet ned mot elven lå det nyvasket sengetøy fra gjestehusene i ghatene. Til tross for sitt hektiske ytre som setter alle sanser i sving, er Varanasi et spirituelt sted med en slags indre ro i alt kaoset. Turens beste utsikt var fra gjestehusets takterrasse over livlige Ganges og de fargerike ghatene. Varanasi er også en av de få byene jeg har vært i hvor jeg ikke har hatt noe imot å gå meg litt vill i omgivelsene.

Elven Ganges renner gjennom Varanasi og pilgrimmer renser seg der.

Konklusjon

På en reise i India, omgir man seg med fargerike blomster og klær, velduftende kryddere, livlig sang og dans, deilig mat og natur så slående vakker at ingenting kan måle seg med den. Dette er landet for minneverdige opplevelser som er helt unike. Hvor ellers kan du i ett og samme land bo høyt oppe i fjellene, dra på stranden, vandre i jungelen, bo blant teplantasjer, bade i en hellig elv, eller bare nyte chai i soloppgangen med en fargerik munk?

Les flere artikler på NyttNorge. Se emnene våre og bruk søkefunksjonen. Stopp, tenk og gjør det.