Dataspill gir innsyn i vår moderne kultur verdens skapelse

Dataspill bekrefter at vi er en dataanimasjon

Dataspill er populært blant folk, alle har spilt dataspill av og til, mange spiller det ofte. Det er like alminnelig som å se på TV. Men dataspill er nesten å regne som en undergrunnsbevegelse, de er lite synlige i omtaler av kulturen i samfunnet vårt. Kanskje litt i forbindelse med uvaner og avhengighet, men i debatten om viktig samfunnsaktivitet og vår kultur er det nesten borte. Det er ikke anerkjent som et fullverdig uttrykk for det som folk flest deltar i, den vanlige oppfatning er at det er mest for teknologiske nerder eller gutterommet i lange mørke kvelder og netter. At mamma ofte er dataspiller er ikke alminnelig omtalt. Historier om at man tyr til spill som en del av en sosial tilbaketrekning har vært vanlige. Vold og shootouts, vill bilkjøring og fantasier er det vi vanligvis omtaler. Det er på tide at bildet blir mer i henhold til det som virkelig foregår for spill er en viktig del av vår kultur, og det kan hjelpe oss til å forstå vår sivilisasjon.

Les mer: Datakoden for livet vårt er dyktig laget. Menneskeskapt datasimulering nærmer seg virkeligheten.

nytt_norge_dataspill

Fallout: Verdens vei mot undergangen er en voldsom historie.

Lær deg alt du kan om dataspill

Vi vet at nesten alle, gamle som unge, bruker enkle dataspill som Candy Crush, Mario, Tetris og at det finnes mer avanserte spill som Fallout, Championship Manager, Riven med avansert innhold, virkelighetsnær grafikk og godt tilrettelagte og avanserte spillemuligheter. Det finnes single player eller multiplayer spill, mange nivåer innen spillet, nedlastbare eller nettbaserte spill - valgmulighetene er store. Den tekniske utviklingen gjør det mulig å spille dataspill på mobil, nettbrett, video, PC/Mac eller spesialmaskiner og alle har snart en eller flere slike enheter. Teknologien er ikke noe hinder lenger, alle spiller dataspill hvis de vil.

Dataspill viser at verden er en programmert datagenerert animasjon

Dagens dataspill holder like høyt nivå som annen kultur som maleri, teater, film, opera og litteratur, men er likevel havnet utenfor alle kulturspalter, offentlige budsjetter og vanlige samtaler. Dataspill er ennå ikke mainstream, det inngår ikke i kulturbegrepet. Men faktum er at mange av de nye voksne i samfunnet har dataspill med seg fra sin ungdom, de spiller også som voksne, og dagens barn får spill med seg som en vanlig aktivitet på linje med mye annet. Det burde ligge an til en bred aksept av spill som en del av vår kultur. Å forstå sin kultur og samfunnet man lever i er forklarende.

nytt_norge_dataspill

The TombRaider i isen, naturtro.

Grafikken, såkalt Computer Generated Interface/Graphics CGI blir stadig bedre og gjør spillene mer tiltrekkende og virkelighetsnære. Emnene dekker alle sider av samfunnets aktiviteter, det finnes spill for de fleste interesser. Funksjonaliteten i spillene er allerede stor, og øker stadig: man kan gjøre like avanserte ting i et spill som man kan i det daglige liv. Lydkvaliteten er svært god også, og dybden og kvaliteten i historiene blir stadig bedre. Man kan gå inn i verdener som er helt perfekte, man kan skape sin egen verden og ha det deilig. Det er lett å forstå at spill trekker folk i alle aldersklasser. Man kan få sosiale kontakter og bli kjent med folk, virkelige folk og man kan skape modeller som lever nær et virkelig liv i et virkelig samfunn. Alle spill er basert på regler og algoritmer, akkurat som vår verden har sine regler, naturlover og systembaserte funksjoner. De mest populære spillene har millioner av deltakere fra hele verden.

Dataspill liver opp og gir innsikt

Man kan via spill ha en interessant fritidsaktivitet, drømmejobben, gode kamerater over hele verden av begge kjønn, drive ideell aktivitet og skaper en bedre verden, utforske landskap, utøve taktikk og strategi. Mye av dette får man ikke gjort i sitt vanlige liv. Dataspill kan hjelpe folk å holde ut hverdagen, gi glede og avveksling. Men spill-skeptikerne finnes fortsatt, og det må vi snakke om: Dataspill er viktige, spillerne finnes i milliontall.

Les mer: Vi lever i en datasimulering og alle skaper sin egen verden. Vi vet ikke hva eller hvem vi er.

nytt_norge_dataspill

The Sims viser en virkelig verden.

Samtalene om spill blir om vår eksistens

Det finnes mange samtaler om spill på nettet. De er dessverre fremdeles teknologifokuserte, men i mindre grad etter som teknologien og bruken blir stadig mer brukervennlig, og mer fokusert på spillet som en opplevelse, et liv, et miljø, en historie.

Slike fantastisk gode spill har også en annen dimensjon. Anta et øyeblikk at vi lever i en dataanimert verden, og at vi deltar i et spill som er scripted og lagt til fra en sivilisasjon eller ånd utenfor vår kunnskap, og som er et avansert multiplayer spill som strømmes kontinuerlig når man lever sitt liv. Når vi gjør noe er vi altså deltakere i et spill sammen med andre aktører. Sammenligner man med spillene vi kjenner så er det samme fortellingen og teknikken. Det mangler kanskje noe på den sensoriske opplevelsen i forhold til vår vanlige virkelighet. Det er lett å lure på hvem vi er og hva vi holder på med. Likhetene i spill og virkeligheten som vi selv opplever vi er fantastiske, og vi ser lett at forskjellene mellom dataspill og vår egen virkelighet kan forsvinne helt. Vi kan ikke se forskjell, og vi må tenke over hva vi egentlig er med på. Det er fullt mulig av vi er en dataanimasjon, og en dag vil komme da vi skjønner det. Noen av oss har brukt utstyr for virtuell realitet VR og ser at datagenererte virkeligheter er helt like vår virkelighet.

Les mer: VR virtuell virkelighet selger godt har potensiale til å legge samfunnet øde. Det er begynnelsen på en totalt forandret verden.

Vi er en dataanimasjon

Hva gjør det for oss, hvem er vi da, og hva gjør vi da? Tenk igjennom dette - vi tror fast på at vi er en dataanimasjon. Hva tror du?

nytt_norge_dataspill

Alle spillene om krig viser hva de er opptatt av eller hva de vil vi skal tro om verden. De har en plan for hva som skal skje.

I mellomtiden kan vi bare spille videre, øke innsikten, og starte en dyp kulturell debatt om hvem vi er, hva vi gjør her, og hva målsettingen med alt er. Vi blir stadig distrahert fra å tenke på dette store spørsmålet, men nøkkelen til svaret ligger i dataspillene som nå finnes overalt. Moderne kultur trenger at de som er her tenker på dette, og finner svar på den eksistensielle gåten om hvem vi er og hva gjør vi her.

Vi mener også at det er vår plikt å være nysgjerrige og stadig finne ut av ting. Dataspill er magiske og kan lede oss til å finne ut hvem vi er.

Sjekk ut noen av disse:

Assasins Creed, Call of Duty, Riven, Candy Crush, Championship Manager, Fallout4, Minecraft, Zelda

YouTube: PewDiePie

IGN.com

metacritic.com

twitch

JUMP STRIVES TO BE 'NETFLIX FOR GAMES'